Skall eleverna arbeta ensamma eller tillsammans?
Endel anser att den som kan mest gör abretet och att den andre kommer med på köpet. Av egen erfarenhet vet jag att det är så här oftast. Man märker att den som kan mest tar ledningen och då blir det atomatiskt så att den andra inte behöver arbeta så mycket.
Det kan ju också vara tvärtom den mindre kunniga eleven inte har så mycket att komma med och då måste den kunniga arbeta mer och lär sig själv mer på det sättet. Det kan alltså vara både positivt och negativt.
Om man jobbar ensamma har ju han eller hon hela ansvaret för resultatet och gör natruligtvist sitt bästa och då blir det atomatiskt en god lärdom för honom eller henne, men och andra sidan tror jag att det är mer stimmulerande att vara två, att man påverkar varandra positivt. Man lär sig också lyssna och förstå hur andra människor tänker.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar