Skall man ha klassundervisning eller inte?
Sedan länge har klassundervisningen domenerat. När det gäller mattematik så börjar man med nytt kapitell. Läraren går igenom med hjälp av tavlan, vad kapitlett innehåller och hur exempel skall lösas. Alla elever lyssnar samtidigt då. Genom diagnoser ser läraren vilka som klarar uppgifterna. De får gå vidare med extrauppgifter. Medans de som inte klarat uppgiften får gå tillbaka till fler träningsuppgifter, tills de klarar diagnosen. När alla är klara är det dags att gå till nästa kapitell och göra om på samma sätt igen.
Men nu är det så att den metoden har kritiserat. Kritikerna menar att eleverna blir alltför passiva och lnlämningar alltför mekaniskt.
Vilket är bäst och hur bedriver man en effektiv undervisning om det inte är klassundervisning?
Skall datorerna göra det mesta arbetet, eller klarar eleverna sitt arbete bättre med hjälp av datorerna? Själv tror jag att den personliga kontakten med läraren är bäst. Man skall kunna prata, diskutera och känna att det finns en dialog med läraren. Framförallt när det gäller barn.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar