tisdag 20 oktober 2009

Reflektion 3 inlägg 2

Beror undervisningens reslutat på var man bor?

I avsnittet ”En teori i praktiken” reflekterar jag över teorin att miljön skulle ha stor betydelse för, hur man har möjlighet att undervisa. En av de lärare som har observerats undervisar i en skola, i ett mycket lugnt samhälle ute på landet och jämförs med en annan lärare i en förort.

Min åsikt är att miljön har betydelse, men att den bara är liten del av allt annat som påverkar undervisningen.
Den sociala miljön alltså klassrumsmiljön anser jag vara avgörande. I den här lärarens klassrum är allt lugnt och tryggt.

Jag tycker att påverkan av den yttre miljön är tydlig men självklart är det inte de som är avgörande. Den läraren det gäller i det här fallet är en van lärare. Han eller hon har erfarenheter sedan länge tillbaka. Vidareutbildningar och kurser har hjälpt läraren att utvecklas och finns sin egen väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar