tisdag 20 oktober 2009

Reflektion 3 Inlägg 1

Skall man ge upp som lärare, om allt inte går som man vill?

I avsnittet ”tre undersökningar” i boken Spår av teorier i praktiken, reflekterar jag över en intervju med en lärare. Läraren är mycket frustrerad över att han eller hon inte tycker att undervisningen ger det resultat, han eller hon skulle vilja. Personen ifråga funderar till och med på att sluta som lärare men vill pröva en chans till.

Jag tycker att det är viktigt att få kritik och lära sig av sina misstag. Min uppfattning är att det rör sig om en duktig och ansvarskännande lärare. Det grundar jag på att han eller hon verkligen vill se resultat.
Jag instämmer i hans eller hennes sätt att tänka att han eller hon måste pröva andra metoder och genom det utveckla sin förmåga. Just att kunna variera sig är mycket viktigt i läraryrket. Det är då man kommer på vilket metod som fungerar bäst. Om en metod passar bäst för ett ämne kan en annan metod passa för ett annat ämne. Efter ett tag upptäcker läraren att han eller hon är på rätt spår och fortsätter sin undervisning.
Eleverna utvecklas genom olika metoder. För det som passar den ene är sämre för den andre. Målet för undervisningen är att både lärare och elever skall vara nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar